Таццяна Вабішчэвіч
Аргентынскія знаходкі палуяназнаўства
Імклівае развіццё інфармацыйных
тэхналогій кардынальна змяніла стандарты даследчай працы. Прастора і час не
ўспрымаюцца болей як сур’ёзныя абмежаванні для ажыццяўлення навуковых праектаў:
пошук па фондах найбуйнейшых кнігасховішчаў і архіваў свету даступны ў
дыстанцыйным рэжыме, атрыманне лічбавых копій дакументаў эканоміць дні, тыдні, месяцы,
якія раней страчваліся на пераезды, любыя пытанні аператыўна абмяркоўваюцца з
замежнымі калегамі праз электроннае ліставанне або ў фармаце он-лайн і інш. Аднак
нават пры такім арсенале пошукавых і камунікацыйных магчымасцей і сёння бываюць
знаходкі, для характарыстыкі якіх найлепей падыходзіць толькі адно (не вельмі
навуковае) вызначэнне – удача.
Яна была патрэбная
ўсім, хто ў той ці іншы час браўся за даследаванне жыццёвага і творчага шляху
Сяргея Палуяна. Неардынарны празаік, бліскучы публіцыст, тонкі літаратурны
крытык, асоба выключнай энергетыкі – усяго за некалькі месяцаў працы ў складзе
рэдакцыі “Нашай нівы”ён паспеў паўплываць на лёсы Янкі Купалы, Максіма Багдановіча,
Вацлава Ластоўскага, Цішкі Гартнага, узбагаціць айчынную крытыку новым для яе
жанрам (гадавы агляд), выказаць смелыя і перспектыўныя прапановы па развіцці беларускага
нацыябудаўнічага руху.
І згарэў – у
няпоўныя дваццаць – пакінуўшы па сабе “светлы след”, што “будзе вечна
жывым” (М. Багдановіч). А яшчэ – крытычна, нават катастрафічна мала асабістых
дакументаў ці хоць якіх фактычных зачэпак для разгортвання пошукаў. Скупыя, часам недакладныя дадзеныя ў
некралогах. І болей –нічога: ні метрыкі з указаннем даты і месца нараджэння, ні
рукапісаў, ні фотаздымкаў… Былі лісты да Максіма Багдановіча (адкрывальнікам яго
таленту стаў менавіта С. Палуян),
але і яны, неапублікаваныя, зніклі разам з архівам паэта падчас Другой
сусветнай вайны. Сітуацыю да максімуму ўскладніла працяглае замоўчванне
Палуянавага імя, жорсткія ідэалагічныя табу і цэнзураванне. Час сыходзіў,
забіраючы з сабою тых, хто мог нешта распавесці пра побытавыя і сямейныя
варункі, сяброўскія стасункі, светапогляд маладога нашаніўскага інтэлектуала.
Гісторыя
пасмяротнага вяртання Сяргея Палуяна ў канон беларускай літаратуры аказалася не
менш інтрыгоўнай і драматычнай, чым яго жыццё. Драматычнай, але ўсё жу многім –
шчаслівай. Бо даследчыкам шанцавала.
Першаму – Кастусю
Езавітаву. На мяжы 1930 – 1940-х гг. ён здолеў адшукаць у Рызе старэйшую
Палуянаву сястру Ганну (у шлюбе Шаліна). Тадыз біяграфіі літаратара-“знічкі” была
нарэшце знятая заслона таямнічасці: сталі вядомыя дата і месца нараджэння, асноўныя
жыццёвыя акалічнасці,былі зафіксаваныя звесткі пра сям’ю – бацькоў, сясцёрі
братоў, дзядзькоў(артыкул “Сяргей Палуян і яго пара” ў перыёдыках “Раніца” і “Беларуская
газэта” за 1942 г.). Потым гэтая нітачка (такое неаднойчы здаралася ў
выпадку з Палуянам) абарвалася: пад негалосную забарону патрапіў сам К. Езавітаў
і ўсё, надрукаванае ім.
У выніку ў 1970-я
гг. фактычна з нуля вымушаныя былі пачаць свае працяглыя і напружаныя росшукі (сапраўднае
літаратуразнаўчае расследаванне) Таццяна Кабржыцкая і Вячаслаў Рагойша[1]. І
тым большаю была іх удача: знайшліся тры малодшыя сястры Сяргея Палуяна! Занатаваныя ад іх успаміны і сабраныя дзякуючы ім фотаздымкі ў сукупнасці з выяўленымі архіўнымі
дадзенымі і фактамі з друкаваных крыніц пачатку ХХ ст. дазволілі ўпершыню падрыхтаваць навуковую біяграфію Палуяна (увайшла ў форме прадмовы ад
складальнікаў у выдадзеную ў 1986 г.– не без цэнзурных цяжкасцей – Палуянаву кнігу “Лісты ў будучыню”). Больш як праз семдзесят гадоў пасля
смерці пісьменніка гэты
вызначальны гісторыка-літаратурны рубеж быў узяты: даследчыкі маглі нарэшце апераваць хаця і не
шматлікімі, але канкрэтнымі датамі, геаграфічнымі назвамі, імёнамі і
прозвішчамі.
І працягваць пошукі.
Бо дэталі і падрабязнасці жыцця Сяргея Палуяна па-ранейшаму – за смугою
таямніцы. У такой сітуацыі значэнне маюць любыя датычныя пісьменніка звесткі, у
тым ліку ўскосныя.
І вось – гэта ўжо цуды
нашай лічбавай эры – новая ўдача. Блізкія родныя Сяргея Палуяна знайшліся ў…Аргентыне. Знаходка амаль неверагодная. І яшчэ цікавей тое, што зрабіў яе не палуяназнаўца-прафесіянал,
а даследчык-аматар.
Нечаканае адкрыццё
належыць Віктару Гілеўскаму – краязнаўцу-энтузіясту, выпускніку факультэта
прыкладной псіхалогіі БДПУ (2000), ураджэнцу (як і С. Палуян) горада Брагіна.
Сёння В. Гілеўскі жыве ў Гомелі. Даўнім,
яшчэ з дзяцінства, захапленнем сталася для В. Гілеўскага вывучэнне
гісторыі роднага Брагіна і Брагіншчыны ў цэлым, а таксама скрупулёзнае – па ўсіх
лініях і адгалінаваннях – даследаванне ўласнага радаводу. На працу ў чытальных
залах архіваўі бібліятэк ён аддаў ці не тысячы гадзін. Аматарскія генеалагічныя
расшуканні патрабавалі ўсіх тых якасцей, якімі мусіць валодаць сапраўдны даследчык:
шырокай эрудыцыі, дакладнасці, добрай арыентацыі ў крыніцах, цярплівасці,
крытычнасці, здольнасці аналізаваць, супастаўляць, сістэматызаваць. Тым болей,
што за мэту ставілася не проста знайсці “голыя” імёны і “сухія” лічбы
(нараджэнне – хрэсьбіны – шлюб – смерць), але назапасіць як мага больш
рознабаковых звестак пра кожнага з продкаў. Каб імёны ажылі.Каб мінулае вяло
дыялог з сучаснасцю.
І калі ўсё толькі
пачыналася – з разгляду старых сямейных фотаздымкаў і размоў з бабуляй пра яе
расстралянага ў 1938 г. як “польскага шпіёна” бацьку (а быў у Брагіне кавалём),
са свята Радуніцы і догляду за магіламі, са знаёмства са спецыяльнай
літаратурай па генеалогіі, цяжка было нават уявіць, якія знаходкі чакаюць
наперадзе, якімі пакручастымі сцяжынамі пойдзе пошук. Старыя дакументы – гэтыя “лісты
ў будучыню” – распавялі пра (без перабольшання) багатую гісторыю шараговай (на
першы погляд) беларускай сям’і, пра перапляценні ў родзе Гілеўскіх розных
брагінскіх (і не толькі) родаў. Пра чалавечыя лёсы.
У далёкім
1807 г. у мястэчку Брагіне ўзялі шлюб Іван Мікіфараў Панеўчык (прамы продак
В. Гілеўскага) і Ганна Ермалаева Бахонка. Так Панеўчыкі (а праз іх і
Гілеўскія) парадніліся з Бахонкамі, з роду якіх крыху пазней выйдзе народжаная
ў 1869 г. Аляксандра Дзмітрыева Бахонка – маці Сяргея Палуяна (яна – праўнучка
Івана Ермалаева Бахонкі, брата той Ганны Ермалаевай, што выходзіла замуж у
1807 г.). Пасля вяселля і амальда пачатку ХХ ст. Панеўчыкі і Бахонкі жылі
разам (жаніх пайшоў “у прымы”) уагульнайхаце на Загараддзі (цяперашняя вул. Кірава).
А ў лістападзе
1864 г. унук згаданага вышэй Івана Мікіфарава Панеўчыка – мястэчка Брагіна
ўласнік Міхал Іванаў Панеўчык – узяў за жонку таго ж мястэчка ўласніка дачку
Аляксандру Іванаву Палуян. Ад таго часу Панеўчыкі парадніліся і з продкамі
Сяргея Палуяна “па мячы”, прычым будучы Сяргееў дзед – Іван Рыгораў Палуян,
выступаў на вянчанні ў якасці аднаго з паручальнікаў па нявесце.
Гэтыя – няхай і
далёкія – сваяцкія повязі з Палуянамі падштурхнулі Віктара Гілеўскага да
больш глыбокага вывучэння радаводнага дрэва Сяргея. Прыватная гісторыя сям’і Гілеўскіх
нечакана (ці ўсё ж чакана, бо, як не збіта гучаць такія фразы, усе мы – частка
вялікай сям’і, і менавіта з павагі да сваіх родзічаў, з імкнення ведаць свой асабісты
радавод пачынаецца павага да Радзімы, народа, нацыі) перарасла ў гісторыю
агульнанацыянальную.
Звесткі пра
Палуянаў збіраліся вельмі складана, бо асноўная частка метрычных кніг па Брагіне
за канец ХІХ – пачатак ХХ ст. у Нацыянальным гістарычным архіве Беларусі і
наогул у архівах Беларусі адсутнічае – яны беззваротна згінулі ці то з-за
ваенных пажараў, ці то праз людское нядбальства. Але ўсё ж настойлівасць і зварот
да сучасных пошукавых сродкаў далі свой плён. Нешта (па перыядзе пачатку –
сярэдзіны ХІХ ст.) знайшлося тут, нешта атрымалася адшукаць за мяжою. А
самае галоўнае: улетку 2017 г. Віктар Гілеўскі пачаў інтэрнэт-ліставанне з
Аляксандрай Палуян – пляменніцай Сяргея Палуяна, дачкой яго малодшага брата
Дзмітрыя, якая жыве цяпер у Буэнас-Айрэсе. Як высветлілася, у сталіцы Аргентыны
жывуць і яшчэ двое дзяцей Дзмітрыя.
Завочнае знаёмства
Віктара Гілеўскага з Аляксандрай Палуян упершыню дазволіла атрымаць дастаткова поўнае
ўяўленне пра жыццё Сяргеевых братоў Дзмітрыя і Рыгора. Дагэтуль інфармацыя пра
іх была вельмі і вельмі скупою (і, як аказалася, не ва ўсім дакладнаю). З
нешматлікіх вядомых раней фактаў асаблівую ўвагу прыцягвала тая акалічнасць,
што абодва браты ў 1920-я гг. выехалі за мяжу – спачатку ў Еўропу, дзе
атрымалі вышэйшую інжынерную адукацыю, а потым – за акіян, у Аргентыну. Прычыны
і дакладны час выезду нідзе не называліся, аднак такі ўчынак лагічна прымушаў
задумацца: ці не былі Дзмітрый і Рыгор праціўнікамі новаўсталяванай улады
Саветаў? Зразумела, што ў 1980‑я гг., калі пабачыла свет кніга “Лісты ў
будучыню”, афішаваць падобныя рэчы было немагчыма ні для родных пісьменніка, ні
для даследчыкаў яго творчасці (Сяргей Палуян і без таго занадта доўга лічыўся ідэолагам
“нацыянальнай буржуазіі” і выкрэсліваўся з гісторыі беларускай літаратуры).
Прадстаўленая
пляменніцай Сяргея Палуяна біяграфічная інфармацыя пра Дзмітрыя і Рыгора, а
таксама дадатковыя звесткі, адшуканыя В. Гілеўскім, нарэшце далі адказ на
гэтае даўно завіслае ў паветры пытанне. Браты Палуяны сапраўды мелі сур’ёзныя
“ідэйныя разыходжанні” з палітычнымі і сацыяльнымі ўстаноўкамі бальшавізму. Дзмітрыйі
Рыгор не проста выказалі нязгоду з новым рэжымам. Яны адстойвалі ўласныя
погляды са зброяй у руках і за мяжу эвакуіраваліся разам з апошнімі ацалелымі ў
Грамадзянскай вайне 1917–1920 гг. карпусамі Белай арміі (т. зв. “крымская
эвакуацыя”). Гэта значыць, захавалі вернасць сваім ідэалам да канца.
У гэтым – блізкасць
Дзмітрыя і Рыгора да іх старэйшага брата Сяргея. Ён таксама ні ў чым і ніколі не
адступаўся ад абранага жыццёвага шляху, не здраджваў сваім
сацыяльна-вызваленчым і нацыянальна-беларускім ідэалам. Усе трое праявілі і змагарны
дух, і немалую духоўную мужнасць. Відаць, такім было выхаванне ў палуянаўскай
сям’і.
Але адначасова тут
– тая трагічная мяжа, што назаўжды падзяліла Палуянаў і зрабіла адданага “мужыцкай”
беларускасці сацыял-дэмакрата Сяргея “белай варонай” для самых родных яму людзей.
Пра невырашальны канфлікт,
што ўзнік на глебе рэвалюцыйных і нацыянальна-адраджэнскіх поглядаў Сяргея Палуяна
паміж ім і яго бацькам Епіфанам Іванавічам, ужо пісалі Т. Кабржыцкая і
В. Рагойша. Лёс Дзмітыя і Рыгора, іх актыўны ўдзел у белым руху яшчэ раз
пацвярджаюць: у сям’і Палуянаў высока шанавалі тыя каштоўнасці, на якіх
трымалася Расійская імперыя.
Такая пазіцыя
Сяргеевых родных не выклікае здзіўлення. Хутчэй наадварот: яна цалкам
заканамерная. Палуяны
мелі чым
ганарыцца і ўсведамлялі, што сваім дабрабытам у многім абавязаныя сацыяльнаму парадку, паноўнаму ў царскай
Расіі. Гаспадарскі спрыт і дбайнасць, мэтанакіраванасць і прадпрымальнасць (усе
гэтыя якасці пазней, ужо ў Аргентыне, яскрава праявяцца і ў Дзмітрыя Палуяна) дазволілі
ім усяго за некалькі дзесяцігоддзяў ажыццявіць імклівы ўздым па сацыяльнай
лесвіцы – перайсці з сялянскага саслоўя ў шэрагі буйных землеўласнікаў. Сяргееў
дзед Іван яшчэ служыў прыгон, але, словамі класічнай паэмы, “у ласцы быў у
пана”, дзякуючы чаму пасля адмены прыгонніцтва меў, як сказалі б цяпер, добрыя
стартавыя магчымасці для росту: за руплівую службу (гэта, дарэчы, таксама
знаходка В. Гілеўскага) у 1867 г. ён атрымаў ад графа Людвіка
Ракіцкага, уладальніка Брагіна, пятнаццаць дзесяцін зямлі ў падарунак (у радаводных
нататках Сяргеевага пляменніка Анатоля Шаліна, змешчаных у “Лістах у будучыню”,
недакладна ўказана, што надзел падораны ўрадам[2]) і,
адпаведна, не павінен быў рабіць за гэты ўчастак ніякіх дзяржаўных выплат. А ўжо
Сяргееў бацька Епіфан Іванавіч выбіўся ў “паны”, стаў сапраўдным землеўласнікам
– прыдбаны ім у1897 г. маёнтак Крышычы Мінскай губерніі Рэчыцкага павету Юравіцкай
воласці налічваў блізу тысячы дзесяцін зямлі. Для сям’і было забяспечанае
бязбеднае існаванне, і Епіфан Іванавіч з Аляксандрай Дзмітрыеўнай мелі ўсе
падставы, каб спадзявацца на добрую будучыню для сваіх дзяцей. Тым болей, што
ўсе яны (васьмёра!) атрымалі адукацыю,
пайшоўшы ў справе асветы значна далей за бацькоў.
Палуяны – выдатны
прыклад таго магутнага эканамічнага і культурнага патэнцыялу, якім валодала беларускае сялянства на мяжы
ХІХ – ХХ стст. Рознабакова адораныя, цягавітыя, настойлівыя, прагныя
да навукі… Якім тыповым для тагачасных беларусаў было гэтае жаданне выбіцца “ў
людзі”. І які багаты плён такія сем’і мусілі б даць адроджанай да самастойнага
нацыянальнага быцця Беларусі, калі б не драматычныя парадоксы Імперыі. За
дабрабыт, адукацыю і сацыяльны статус трэба было заплаціць занадта дарагою цаною –
поўнай адмовай ад уласнай этнанацыянальнай ідэнтычнасці.
Сяргей Палуян – немагчыма
не здзіўляцца, адкуль ён браў сілы і адкуль, з якіх ідэйных крыніц вырас яго
беларускі светапогляд – рашуча пайшоў насуперак Імперыі і насуперак чаканням бацькоў.
Яго браты Дзмітрый і Рыгор захавалі згоду і з Імперыяй, і з бацькамі. Аднак па
яшчэ адным трагічным гістарычным парадоксе (якая горкая іронія!) і Сяргей, і
Дзмітрый з Рыгорам апынуліся ў савецкі час у аднолькава незайздросным становішчы
– надоўга сталі персонамі nongrata.
Знаходкі Віктара
Гілеўскага разгадваюць адну з даўніх сямейных таямніц Палуянаў. Разам з іншымі
палуяназнаўчымі публікацыямі апошняга часу (з газеты “Літаратура і мастацтва”,
часопіса “Роднае слова” і інш.) гэтыя “аргентынскія” матэрыялы дапамагаюць
расставіць па сваіх месцах новыя фрагменты складанага гісторыка-культурнага і літаратуразнаўчага
“палуянаўскага” пазла.
Вялікая і вельмі
таленавітая сям’я Палуянаў стала своеасаблівым персаналізаваным адлюстраваннем складанага
гістарычнага шляху, пройдзенага беларусамі ў канцы ХІХ – ХХ стст. Яна – у
розных сваіх прадстаўніках – зазнала ўсе драмы і выпрабаванні, якія выпадалі на
лёс беларускіх сем’яў: і расколатасць паводле нацыянальных і ідэйных
прыхільнасцей (вострыя канфлікты ідэнтычнасцей), і цяжар войнаў і рэвалюцый, і
пагрозлівае залічэнне ў “кулакі”, і рэпрэсіі, і вымушаную палітычную эміграцыю.
А яшчэ– толькі гэта ўжо не драма, а радасць і ўдача – вяртанне з забыцця.
Надрукавана ў часопісе "Маладосць" №9, 2018. С. 122-124.
[1]Перапетыі і вынікі тых пошукаў
адлюстраваныя ў артыкуле “Слядамі
знічкі: аповесць аднаго пошуку” (быў надрукаваны ў № 10 “Маладосці” за
1985 г.). Пазней гэтая публікацыя стала асновай для кнігі “Слядамі знічкі:
пра Сяргея Палуяна”, што выйшла ў серыі “Бібліятэка часопіса “Маладосць” у 1990
г.
[2]Палуян, С. Лісты ў будучыню : Проза.
Публіцыстыка. Крытыка / С. Палуян ; уклад., падрыхт. тэксту, прадм. і камент.
Т. Кабржыцкай, В. Рагойшы. – Мінск : Маст. літ., 1986. – С. 158
Комментариев нет:
Отправить комментарий